triangle Icoon Nieuws

Online les in de praktijk

Een les beschreven vanuit het perspectief van een docent

Amsterdam, donderdag 25 maart 2020

De cursisten verschijnen een voor een in beeld, hannesen wat om het geluid aan te zetten en we kunnen van start. Ook de twee cursisten die in andere landen gestrand zijn kunnen meedoen. Het gaat iedereen goed. Ik vraag of ze nog wel een beetje bewegen, want de meesten werken door, nu vanuit huis, achter hun computer. Ik schroom nog om ze voor de camera te laten bewegen. Volgende les misschien.

Iedereen is nu gewend: boeken liggen bij de computer, huiswerk is onder handbereik. Ik heb een website, word-document en power point al klaarstaan op mijn computer.

Vanavond hadden we de 3e les online. Ik heb vragen met de leerwoorden gemaakt, die we deels klassikaal bespreken: vind je een online les soepel verlopen? Ja, vinden de meesten. Een cursist vindt het toch minder gezellig dan in de klas. We hopen dus toch maar dat we ooit weer gewoon elkaar fysiek zullen treffen.  Ik schrijf het woord treffen in de chat, omdat iemand vraagt wat dat betekent. Ik zie cursisten het woord opschrijven in hun schrift.

Het is jammer dat af en toe een verbinding wegvalt, of iemand moeilijk te verstaan is als de bandbreedte niet groot genoeg is. Vanavond ben ik zelf ook slecht te horen als de hele buurt naar het NOS kijkt voor de persconferentie, maar daarna gaat het weer prima. Als ik na de les een cursist mail die slecht te verstaan was mailt ze terug dat ze de les wel goed heeft kunnen volgen. Gelukkig.

Door te zwaaien vragen mensen een beurt, maar meestal gaat het vanzelf goed. Na een paar leerwoorden samen te oefenen gaan ze in groepjes uiteen Ik blijf alleen achter in de centrale ruimte. Wat verloren wacht ik af. Na een tijdje hop van kamer naar kamer, maar soms merken cursisten niet eens dat ik langskom. Ik ben een beetje een voyeur. Soms breek ik de kamers te snel op: we waren nog lang niet klaar, zeggen ze als we weer bij elkaar zijn. Ik excuseer me, het is nog even wennen.

We nemen  tussentijds een pauze en wat zelfwerktijd.  Als ik centraal een power point laat zien met uitleg van grammatica kan ik veel beter dan in de klas zien hoe iedereen meekijkt. Ik zie hoeveel tijd men nodig heeft om de informatie te verwerken, omdat ik allemaal close ups van gezichten zie aan de rechterkant van mijn scherm. Leerzaam.

Na de pauze komen we terug en beginnen aan toneelstukjes, rollen voorbereid in offline tijd. Met bepaalde verplichte woorden worden er dialoogjes gespeeld. Applaus na afloop. In de chat schrijven mensen de verplichte woorden die ze gehoord hebben. We sluiten af met een troostgedicht (inclusief audio) van de speciale verzameling op Poetry International. Sommige dragen het gedicht voor op een andere manier, minder gedragen, vrolijker, maar met goede klemtonen. Iedereen is blij elkaar gezien te hebben en door te kunnen met Nederlands leren. We bedanken elkaar en wensen elkaar goede dagen. Tot de volgende les!

Nina Meihof

———————————————————————————————————————————————————–

Wil je meer informatie over onze online lessen? Neem contact met ons op. Voor meer informatie over het coronavirus ga naar www.rivm.nl.

START NU MET JE TAALCURSUS!

Meer informatie? Klik hier