stripes Icoon Inspiratie

De taalcursus is een belangrijke stimulans

Gasten vriendelijk begroeten en hen de weg kunnen wijzen zijn belangrijke vaardigheden voor schoonmaakmedewerkers van EW Facility Services. Het beheersen van de Nederlandse taal is hiervoor een voorwaarde.

TopTaal geeft bij de facilitair dienstverlener trainingen om de Nederlandse taalvaardigheid bij medewerkers verder te ontwikkelen. Wat zijn de ervaringen van Birgit Jilesen, manager Hospitality Academy en Kwaliteit van EW Facility Services, met deze trainingen van TopTaal?

De medewerkers van EW Facility Services hebben elke dag nauw contact met de gasten en gebruikers van de locaties waar zij schoonmaken. Denk aan hotelgasten, kantoormedewerkers of bewoners van zorginstellingen. Om die reden hecht de organisatie veel waarde aan het bieden van, zoals het door EW Facility Services wordt genoemd, de ‘ultieme gastbeleving’. Birgit verwoordt het zo: ‘Hospitality is al bijna dertig jaar het kernbegrip binnen onze dienstverlening. De beleving van de eindgebruiker is hierbij onze drijfveer, elke dag opnieuw.’

Wij steken er veel tijd in om passende taaltrainingen te organiseren. TopTaal is hierin onze deskundige partner met veel persoonlijk contact en flexibiliteit.

Om op de juiste manier te kunnen communiceren, is het nodig de Nederlandse taal goed te beheersen, zo vindt Birgit. ‘Sinds 2013 verzorgt TopTaal de taallessen Nederlands voor collega’s die de taal nog onvoldoende beheersen. Voor onze sector heeft TopTaal vakspecifieke readers ontwikkeld waarbij alle relevante thema’s van de vakopleiding in de branche worden behandeld: ‘Taal in de Schoonmaak’ en een reader gericht op het schrijven van klantgerichte e-mails. Het is van belang dat onze medewerkers zich verstaanbaar kunnen maken en de gasten en medewerkers van onze opdrachtgevers goed begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een praatje of het op een goede manier omgaan met een klacht.’

Aansprekende thema’s

Hoe EW Facility Services samenwerkt met TopTaal? Birgit: ‘Wij vinden de samenwerking heel prettig verlopen. Onze contactpersonen zijn flexibel en denken bijzonder goed met ons mee. We hebben hier te maken met een doelgroep die graag ‘doet’ en de handen uit de mouwen steekt. Dat is heel wat anders dan de schoolbanken ingaan om trainingen te volgen. TopTaal werkt met aansprekende en herkenbare thema’s waardoor de koppeling met de dagelijkse praktijk van de medewerker wordt gemaakt. Dit spreekt tot de verbeelding en zorgt ervoor dat het voor de medewerker gemakkelijker is om zich de Nederlandse taal eigen te maken’.

Birgit is ervan overtuigd dat de trainingen bijdragen aan het uitvoeren van de dienstverlening en daarmee het creëren van hospitality. Het enthousiasme van de cursisten is volgens haar veelzeggend. De cursus is een belangrijke stimulans, maar enkel het volgen van taallessen is niet genoeg om de Nederlandse taal echt blijvend te verbeteren. Zowel op het werk als thuis is het belangrijk dat de medewerker blijft oefenen met de taal. De cursussen van Toptaal stimuleren dit onder andere door het geven van opdrachten voor op de werkvloer en tips hoe deelnemers thuis aan hun taalvaardigheid kunnen blijven werken.

Meer verhalen   Meer info