star Icoon Verhaal

Post NL

TopTaal neemt ons veel werk uit handen’

 Het verbeteren van de prestaties en verhogen van plezier in het werk, dat waren de doelen van PostNL toen de organisatie in 2015 met TopTaal in zee ging. Yvette Burger, Specialist Learning & Development, vertelt over haar ervaringen met TopTaal.

 
Yvette: ‘Wij hebben veel medewerkers in dienst van niet-Nederlandse afkomst. Zij beheersen de Nederlandse taal soms onvoldoende om goed te kunnen communiceren.  We merkten dat er veel medewerkers waren die hun Nederlands willen verbeteren, en  zich graag verder willen ontwikkelen. Om die reden ging PostNL op zoek naar incompany-taaltrainingen die helemaal zouden aansluiten bij de wensen van PostNL. PostNL wilde worden ontzorgd door een deskundige partner. De trainingen die PostNL nu afneemt, zijn helemaal op maat gemaakt en beginnen altijd met een individuele intake waarin het taalniveau en de leerbaarheid worden vastgesteld.

Praktijkopdrachten
Tijdens een werkplekonderzoek inventariseert TopTaal de taalhandelingen in de werkomgeving en wordt met de klant besproken welke competenties van belang zijn voor de medewerkers. Samen met de PostNL-werkdocumenten vormt dit de basis voor het lesprogramma op maat. De lessen vinden plaats op een vast moment in de week. Om de koppeling met de werkomgeving te maken, voeren de medewerkers praktijkopdrachten uit. Zo leren zij bijvoorbeeld om hulp en uitleg te vragen wanneer ze werkinstructies niet begrijpen, waardoor de leeropbrengst verder wordt verhoogd.

Doorgroeien
Yvette is zeer positief over TopTaal. ‘Binnen PostNL heeft de afdeling Learning & Development een transitie doorgemaakt waardoor Learning & Development meer een regie- en adviesfunctie heeft gekregen. Om deze manier van werken succesvol te laten zijn, is een goede samenwerking met de business en opleidingspartners, waaronder TopTaal, van groot belang. ‘TopTaal neemt ons veel werk uit handen en is zeer flexibel en zelfstandig in het oppakken en uitvoeren van de trainingen. Daarnaast hebben wij regelmatig contact met de opleidingsadviseur van TopTaal om te evalueren en de samenwerking waar nodig aan te scherpen. Tot nu toe heeft TopTaal in het Bedrijf ons bij elke vraag kunnen helpen.’

Dat is ook wat Yvette Burger zoekt in een aanbieder van opleidingen: ‘We willen niet met leveranciers werken, maar met echte opleidingspartners, die verder gaan dan leveren en evalueren, maar die echt meedenken met vraagstukken en met wie je een vertrouwensband opbouwt. Als het goed gaat, deel je het succes. Gaat het even minder goed, dan moet je het samen adequaat kunnen oplossen. Ik moet kunnen bouwen op een opleidingspartner.’
Ook de cursisten zijn volgens de L&D Specialist erg te spreken over de trainingen. ‘Na een training praten ze gemakkelijker en vaker met andere collega’s. Bovendien begrijpen ze werkinstructies sneller. Door beter Nederlands te spreken kun je verder groeien binnen PostNL. Ook buiten PostNL gooi je hogere ogen.  Zowel op het werk als privé, bijvoorbeeld in een supermarkt, maken de collega’s nu ook veel gemakkelijker contact.’
De vraag naar de taaltraining binnen PostNL neemt toe. Bovendien willen veel medewerkers meer dan eens deelnemen. Dit geeft aan dat de training goed aansluit op de behoefte binnen PostNL. ‘Een voorbeeld hiervan is onze Technisch Operator Ali. Hij wilde graag verder leren. Dat doet hij, met succes. Want wanneer er nu storingen zijn bij de sorteermachines, kan Ali sneller communiceren om tot oplossingen te komen.’