stripes Icoon Inspiratie

Taal op de werkvloer

Veel nationaliteiten zijn in dienst van Jumbo. Zij spreken doorgaans geen Nederlands en beheersen het Engels soms maar mondjesmaat. Perfect Nederlands spreken de deelnemers na de cursus natuurlijk niet. Maar ze kunnen zich nu heel goed redden

‘Jumbo is een heel Nederlands bedrijf. Daarom is het zo cruciaal dat onze medewerkers zich goed in onze taal kunnen uitdrukken’, zegt Carola Drijver. ‘De hulpvraag die wij bij TopTaal hebben neergelegd, betrof de supply chain-tak van onze organisatie. Collega’s werken daar gemiddeld maar korte tijd. Gelukkig denkt TopTaal met ons mee en helpt ons verbeterslagen te maken. Zo zijn we de aanmeldprocedure aan het aanpassen om zoveel mogelijk uitval te voorkomen.’

TopTaal is een echte partner

App

Bovendien maken supply chain-medewerkers over het algemeen niet bijzonder graag huiswerk. Dat bemoeilijkt het leren, want met alleen de lessen blijft het leren beperkt, zo meent Carola. Pas wanneer de deelnemers thuis gaan oefenen en hun boeken inkijken, gaan ze in hoog tempo vooruit. Overigens kwam door samen met TopTaal oplossingen te zoeken, het idee van een app naar boven. Handig, want veel cursisten hebben geen computer tot hun beschikking. Zij kunnen het TopTaal-portal dus niet bereiken, waardoor huiswerk doen moeilijk wordt. Met informatie via een app weten zij tenminste wat ze moeten doen.

Echte partner

We hebben 3 startmomenten gehad, waarvan de laatste groep, die in september begon, uit wel honderdtwintig deelnemers bestond. Een groep is nooit groter dan tien medewerkers, wat maakt dat er veel aandacht voor iedereen bestaat. De cursussen zijn intensief, maar worden tegelijkertijd hoog gewaardeerd. De cursisten vinden het fijn dat de lessen onder werktijd worden gegeven en het stimuleert enorm dat ze de theorie meteen in de praktijk kunnen brengen. We zien echt dat ze hun taalvaardigheid steeds verder verbeteren. ‘We werken met drie verschillende taalniveaus. En het is niet altijd even makkelijk voor de deelnemers. In feite zouden we nog veel meer willen aanbieden, maar dit is voor velen al moeilijk genoeg.’

Zou Carola TopTaal aanraden bij collega-organisaties? ‘Zeker. Vanuit Jumbo zijn wij heel erg bezig met business reviews. Dat betekent dat onze teamleiders en deelnemers samen met ons en de trainer kritisch kijken naar de positieve en negatieve punten. Alles wat voor verbetering vatbaar is, werken we in nauwe samenwerking met TopTaal uit. Daarbij is het erg prettig dat het taalinstituut als echte partner functioneert. Dat vind ik uitzonderlijk voor een leverancier, want meestal moeten we nog heel veel zelf doen. In dit geval ligt de hele organisatie bij TopTaal. Wij leveren de namen van de cursisten aan en daarna nemen zij al het werk van ons over.’

Flexibiliteit

Een ander punt waarover Carola te spreken is, is de flexibiliteit. Andere locaties, afwijkende tijden zijn geen enkel probleem, wanneer de situatie daarom vraagt. ‘Mijn contactpersonen zijn superflexibel en leveren hoge kwaliteit service. Dat heb ik van veel deelnemers gehoord. Het is een echt prettig bedrijf om zaken mee te doen. Ze zijn goed in sparren en samen komen we vaak tot creatieve oplossingen.’ Maar het allerbelangrijkst is de vooruitgang die de cursisten hebben gemaakt. ‘De collega’s kunnen nu een praatje maken bij de koffie. Dat is voor ons Brabanders heel belangrijk. Je moet een beetje mee kunnen doen en onzinverhalen kunnen vertellen bij een bakkie. Anderstaligen doen nu gewoon mee in de gesprekken. Dus we zijn al aan het inventariseren wie volgend jaar aan de cursus gaan deelnemen.’

Meer verhalen   Meer info